Zelfzorg voor mama's van nu - 8 tips om voor jezelf te zorgen

8 x zelfzorg voor mama’s van nu

Zelfzorg voor mama’s, het is niet evident. Want moeder zijn is een hele opgave. En tegelijkertijd ook het mooiste wat er is.

Vanaf dag één word je gezogen in een leven waar alles draait om iemand anders: het kind.

In het begin is dat natuurlijk vooral omdat de baby volledig afhankelijk is van ons. Maar vele jaren later zijn de meesten van ons nog steeds bezig met geven geven geven. We noemen onszelf niet voor niets moe-der.

Heel mooi dat we dit kunnen doen natuurlijk. Maar af en toe mogen we ook aan onszelf denken.

Zelfzorg voor mama’s is een belangrijke topic. Want door te zorgen voor onszelf, kunnen we ook beter (met meer energie) zorgen voor ons gezin. Dat is logisch, toch?

Betrap jij jezelf er wel eens op dat je steeds meer en meer op je vork neemt? Dat jij je waarde meet naargelang het aantal taken dat je vandaag hebt kunnen afronden? Dat je constant probeert alle ballen omhoog te houden?

STOP! Zorg voor jezelf! Zelfzorg voor mama’s is gewoon héél belangrijk!

Hoe voor jezelf zorgen? Ik geef je hieronder enkele leuke tips!

1) Slaap!

Zelfzorg begint natuurlijk met ervoor te zorgen dat je niet fysiek moe bent.

Eerst en vooral moet je iets doen aan je energie die op nul staat, omwille van de gebroken nachten. Ga wat vroeger naar bed en haal het meeste uit je nachtrust. Als je daarom eens om 21u in je bed moet kruipen, dan doe je dat.

Doe ook eens een dutje in plaats van je bezig te houden met huishoudelijke klusjes. Al is het maar voor een halfuurtje. Een soort van power nap.

Ik besef natuurlijk dat lang niet iedereen dit kan. Overdag dutten. En ik ben daar een voorbeeld van. Maar toch denk ik dat je hier veel mee goed kan maken.

Bekijk de infographic hieronder om meer te halen uit je nachtrust!

Infographic slapen haal meer uit je nachtrust
Deze infographic gebruiken op je site? Dat mag! Link dan altijd naar dit blogbericht!

2) Doe iets wat je graag doet

Waar het hierboven ging over fysieke vermoeidheid, wil ik het nu hebben over mentale vermoeidheid.

Elke dag dezelfde verantwoordelijkheden en taken hebben, zonder pauze? Dat is vermoeiend!

Als mama heb je nood om ook iets voor jezelf te doen. Om iets te doen dat je graag doet.

Voor mij is dat bijvoorbeeld bloggen. Het is iets dat ik doe voor mezelf! Het is iets van mij, voor mij (en voor jullie natuurlijk). En ondanks dat bloggen erg tijdrovend is, haal ik daar toch energie uit.

Maar iets doen wat je graag doet varieert natuurlijk van mama tot mama. Sommigen lezen graag een boek, anderen tekenen graag, doen aan handlettering en bullet journaling.

Sommigen halen energie door te luisteren naar motivational podcasts, of door hier en daar een workshop te volgen.

Denk dus goed na wat je graag doet, en hoe je dit kan inplannen in je leven.

3) Laat een babysit komen

Je hebt je slaap ingehaald, en een leuke bezigheid gevonden voor jezelf (buiten mama zijn). Wat je nu nog nodig hebt is … ontspanning! Even ontsnappen van het mama zijn. Eventjes een flashback naar de pre-baby-historie.

Een avondje weg met je partner. Gaan eten met vrienden. Een cinemake doen ‘s avonds. Naar een feestje gaan. Allemaal dingen die je vroeger deed zonder te moeten nadenken aan de opvang van de kids. Aaaah zalig!

Mama zijn betekent niet dat je deze dingen plots niet meer kan doen. Laat simpelweg een babysit komen. Dit kan oma, opa, tante of buurvrouw zijn. Maar je kan ook gewoon een babysitter regelen op een betrouwbaar online platform.

Op Babysits.be kan je bijvoorbeeld gemakkelijk in contact komen met duizenden babysitters in België. Met de zoekmachine en de filters is het gemakkelijk om een geschikte babysit te vinden uit de buurt. Je kan de profielen trouwens ook gemakkelijk vergelijken. Het leuke is dat je eerst kennis kan maken via de chat, en daarna meteen online een afspraak kan boeken via de boekingsplanner. Gemakkelijk hé?

4) Leer outsourcen en delegeren

De meeste mama’s willen alles zelf doen. Ik snap het, ik ben ook zo. Op en top controle freak. Alles moet zo gedaan worden en niet anders. Vaak doe ik dingen liever zelf, omdat ik denk dat het anders niet goed wordt gedaan.

Dus hier moet ik ook enorm aan werken! Ik moet leren dat anderen de dingen misschien wel anders aanpakken, maar dat het resultaat (vaak 🙈) hetzelfde is. Ik moet leren om te stoppen met denken dat ik mensen belast door iets te vragen. En ik moet leren dat het ok is om iemand in te huren om de ramen te lappen of een grote kuis te komen doen. Dat ik daardoor niet minder mama / goede huisvrouw ben.

Ik ben er zeker van dat er meer mama’s zijn die hier mee worstelen. Dus Nora, en andere mama’s daar op de world wide web, outsourcen en delegeren!!

Lees ook: Bekentenissen van een helikoptermoeder

5) Spreek af met vriendinnen

Deze is duidelijk! Maak eindelijk eens tijd om af te spreken met je vriendinnen. Zo’n lange babbel met de girls is toch de beste therapie die er bestaat. Zeker als dat gebeurt in combinatie met koffie 😉

Dus neem je telefoon, en stuur een berichtje naar je vriendinnen. Niet van “we moeten eens afspreken”. Nee! Want dan komt het er niet van. Vooral als die vriendinnen ook mama’s zijn. Prik een datum (ook al is die vaak 3 maanden later 🙄) en maak eventueel al een reservatie. No way back!

Lees ook: Alles wat je moet weten over mijn liefde voor koffie

6) Verwen jezelf

Zorg dat er verwenmomenten zijn voor jezelf. En dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk. Sommigen gaan graag eens stevig shoppen. Anderen vinden het fantastisch om naar de kapper te gaan of een gelaatsverzorging te laten doen.

En dan heb je foodies zoals mij die genot halen uit lekker eten! Check mijn Instagram stories om te zien hoe vaak ik mezelf verwen 😅

7) Ga eens alleen wandelen

Het is iets met de combinatie van buitenlucht, alleen zijn met je gedachten en fysieke inspanning die me tot rust brengt.

Ik ga hier niet beweren dat ik een echte wandelaar ben. Ik ben dit jaar september pas echt begonnen met sporten door mijn goede voornemens.

Lees ook: Goede voornemens schooljaar 2018-2019

Maar de 10 minuutjes stappen van school naar huis is voor mij al genoeg om volledig tot rust te komen. Zeker als ik er een pittige ochtend rush heb opzitten.

8) Neem een dag pauze

Ultieme zelfzorg voor mama’s? All of the above in één dag! Roep hulp in van familie, boek je babysit, do whatever it takes! Neem af en toe eens een dag pauze 😉


Wat vind jij van zelfzorg voor mama’s? En wat doe jij zoal om voor jezelf te zorgen?
Ik lees het graag in de reacties hieronder!


8 x tips zelfzorg voor mama's van nu - hedendaagse moeders moeten voor zichzelf zorgen

Uitgelichte foto: Unsplash
Deze post bevat een samenwerking. Dit heeft de inhoud van de post echter niet beïnvloed.

Samenvatting
8 x zelfzorg voor mama's van nu
Naam artikel
8 x zelfzorg voor mama's van nu
Omschrijving
Zelfzorg voor mama's is een belangrijke topic om te behandelen tegen oververmoeidheid en burnout. Mama's moeten meer aan zichzelf leren denken. @PinGetest
Auteur
Naam auteur
PinGetest

Reageer hier

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.